logo

•• Zodpovednosť pri výbere miesta nákupu ••


68 % spotrebiteľov na Slovensku minie najväčšiu časť svojich výdavkov za potraviny v moderných maloobchodných formátoch -  hypermarketoch (28 %), supermarketoch  (27 %) a diskontoch (13 %).

Letáky dostáva do schránok až 93 % Slovákov. 73 % spotrebiteľov letáky číta a 29 % podľa nich aj nakupuje. Letákové kampane na Slovensku patria k najúspešnejších v regióne strednej a východnej Európy.

Na Slovensku vlastní  v priemere 4 vernostné karty takmer 90 % Slovákov. V ČR je ich počet o niečo nižší. 70 % spotrebiteľov tam vlastní v priemere 3 vernostné karty.

Z početných vykonaných prieskumov vyplýva, že pre Slovákov je cena pri nákupe potravín jedným z najdôležitejších kritérií. Na druhom a treťom mieste je vybavenosť predajní a kvalita potravín. Vysoká kvalita a nízka cena sú však často dva nezlúčiteľné parametre, keďže cena potravín odráža skutočnú hodnotu potravín.

Sú to práve supermarkety, ktoré lákajú spotrebiteľa na vysokú kvalitu, širokú ponuku a to všetko za nízku cenu. Nízku cenu však dopláca dodávateľ a kvalita výrobkov v supermarketoch nie je lepšia ako kvalita výrobkov v malých obchodoch alebo priamo u producentoch. Často krát je to práve na opak. Odkiaľ najlepší kuchársky majstri berú ingrediencie na prípravu svojich jedál? Určite nie so supermarketov.

Čo ďalšie sa za supermarketmi skrýva? Supermarkety:

  • v nerovnom zápase vytláčajú tradičné obchody, zamestnávajú menej ľudí za nižšiu mzdu, pôsobia na zvyšovanie spotreby a diktujú podmienky producentom a výrobcom,
  • priamo podporujú rast dopravy na dlhé vzdialenosti, so všetkými ekologickými dôsledkami. Neradi kupujú lokálne produkty v malých množstvách – uprednostňujú veľké množstvá uniformovaného tovaru,
  • oslabujú lokálnu produkciu,
  • umelo udržiavajú nízku cenu na vytlačenie konkurencie,
  • premieňajú bohatstvo na lokálnej úrovni na bankové kontá v iných krajinách,
  • prinášajú estetické škody. Videli ste niekedy supermarket, ktorý by nebol škaredý?

Začnite u seba
Nakupujte väčšinu potravín priamo u producentov a riaďte sa sezónnosťou. Dôvodov je viac:

  • zdravšie potraviny - čerstvé, miestne, sezónne v čase svojej prirodzenej zrelosti
  • lepšie cenové ohodnotenie práce producenta
  • priamy kontakt s pestovateľom a spracovateľom
  • zníženie prepravných nákladov
  • podpora rozvoja vidieka a regiónov
PRIHLÁSENIE
novinky
17.11.2023
Vážení učitelia, milí žiaci, ďakujeme všetkým aktívnym školám za účasť a gratulujeme ví...
02.11.2023
Vážení učitelia, milí žiaci, tešíme sa z množstva súťažných príspevkov, ktoré ste zaslali do akt...
28.10.2023
Ďakujeme za všetky aktivity, ktoré ste počas XI. ročníka Týždňa Hovorme o jedla spoločne na školách pripravili a z...
16.10.2023
Pár fotografií z dnešnej tlačovej besedy k zahájeniu XI. ročníka týždňa Hovorme o jedle, ktorá sa uskutočnila na ...